DIT ÅNDEDRÆT – DIN ENERGI

ET DYBT OG ROLIGT ÅNDEDRÆT VIL GIVE DIG ØGET ENERGI, MERE OVERSKUD SAMT FÆRRE SPÆNDINGER OG FÆRRE SMERTER.

Vores åndedræt gør at vi lever, men kvaliteten af vores åndedræt har også betydning for hvordan vi lever. Desværre ser jeg ofte, at mange trækker vejret for at overleve og ikke for at leve. Det afspejler sig i hvordan du trækker vejret. For nogle år siden opdagede jeg, at jeg selv havde virkelig svært ved at trække vejret. Det nåede aldrig ned i maven. Når der sker noget i mit liv, som påvirker mig, kan jeg også mærke det i måden jeg trækker vejret på. Det er det samme, som gør sig gældende for os alle.

Vores åndedrætsmuskel Diaphragma sørger for at der sker en stempelbevægelse nedad, når vi trækker vejret ind. Det medfører at vores bugorganer presses ud og dermed buler vores maven ligeledes ud. Når vi puster ind, stempler åndedrætsmusklen op og maven og bugorganerne sænker sig igen. Samtidig hæver vores ribben sig, så brystkassen bevæger sig opad og udad. Vi mærker vores åndedrætsbevægelser flere stedet i kroppen, men disse steder er her, hvor der ofte er mest bevægelse.

Helt naturligt påvirker stress vores åndedræt og det skal det, for det er vores overlevelse. Problemet opstår, når kroppen er konstant stresset. Stress i kroppen påvirker vores åndedræt og medfører ændringer. Stress medfører at vores åndedræt bliver overfladisk og hurtigt. Vi begynder at bruge flere muskler, når vi trækker vejret og dermed bruger vi også mere energi på at trække vejret. Det påvirker kroppens strukturer og vi kan opleve at få spændinger og smerter, gerne omkring skulder og nakkeregionen, samt kæberne. Vi er mange, som har svært ved at slappe af. Samtidig bliver der heller ikke sendt den optimale mængde ilt – og dermed energi – rundt i kroppen til at give næring til vores celler.

Stress gennem en længere periode påvirker også vores åndedrætsmuskel (Diaphragma) og dens evne til at bevæge sig optimalt. Jeg ser en del klienter som gennem flere år har haft stress og angst. Her ser jeg ofte, at de trækker vejret omvendt. Det vil sige, at når de trækker vejret ind, bevæger mave sig indad i stedet for udad.

Hvis kroppen har været udsat for stress igennem en længere periode, så har kroppen brug for hjælp til at finde tilbage til det dybe, kraftige og rolige åndedræt. Der findes masser af øvelser, der hjælper dig til et optimeret åndedræt. Det er let at forestille sig, at når vi får mere ilt ind, når vi trækker vejret, for vi også mere energi rundt i kroppen til at nære alle vores celler.

Det første jeg vil anbefale dig er dog blot at begynde at observere dit åndedræt. Du kan vælge at gøre det i løbet af dagen, hvor du end er – på job, i bilen eller derhjemme. Hermed begynder du at få skabt bevidsthed omkring dit åndedræt. Du kan også vælge at sætte tid af til det, i en rolig stund kun med dig og dit åndedræt. Gøre det til en meditation.

Når du vælger at meditere og få bevidsthed på dit åndedræt får du samtidig trænet dit nærvær. Når vi er stressramte eller kæmper rigtig meget i gennem hverdagen, så har vi det også rigtig svært ved at være til stede i nuet. Vi er altid på vej videre. Gennem meditation får vi lærer vi at være til stede i øjeblikket, i nuet, at være tålmodige.

Meditation på åndedrættet

Under denne åndedrætsmeditation skal du blot observere, du skal ikke forsøge at ændre på noget. Blot være med blidhed og tålmodighed. Forsøge at acceptere at åndedrættet er som det er. Oplever du f.x. at du ikke kan mærke noget, så er det du mærker.

Læg dig ned på gulvet på en måtte evt. med et tæppe over dig eller sæt dig godt til rette på en stol med begge fødder godt placeret i gulvet.

Mærk efter at du slapper af i kroppen og ligger godt til rette.

Herefter flytter du sin opmærksomhed til (Bliv ved hvert punkt et stykke tid før du flytter opmærksomheden videre:

  • Din næse og mærk at luften strømmer ind og ud.

  • Luften som passerer ned og op igen gennem luftrøret

  • Mærker lungerne, som fyldes og tømmes for luft

  • Brystkassen som hæver og sænker sig i takt med åndedrættet

  • Mærk bevægelserne på siderne af kroppen

  • Flyt opmærksomheden om til ryggen og den nederste del af ryggen – lænden og mærk bevægelserne her

  • Bækkenbundens bevægelser

  • Maven, som hæver sig på en indånding og sænker sig på en udånding. Læg mærke til hvor dybt, du mærker dit åndedræt

Har du behov for hjælp til et optimeret åndedræt, så kan jeg hjælpe dig gennem åndedrætsøvelser og akupunktur. Læs mere og book din tid her på min hjemmeside.

Er du nysgerrig på mere omkring åndedrættet? Så like min facebookside. Link nederst på siden. Du kan også melde dig på mit nyhedsbrev. Der er nemlig mere på vej og i nær fremtid en guidet åndedrætsmeditation. Og så får du straks besked.

I kærlighed

Thinna Carouline

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn

Nyeste indlæg

Forrige indlæg

Nyhedsbrev

Længes du mere ro og nærvær i dit liv?

Invester mindre end 15 minutter om dagen på dig selv og mærk langsomt roen begynde at sprede sig i dag.

Hent min guidede lydfil til mere ro og nærvær lige her.

Call Now Button